strona główna ![]() |
Biblioteka ZPO2
![]() |
Dzieci z oddziału „0” w bibliotece szkolnej
BIBLIOTECZNY KONKURS
PIĘKNEGO CZYTANIA
WALENTYNKI W BIBLIOTECE – Randka
z Książką Biblioteczny Kalendarz Adwentowy
Przedszkolaki w bibliotece szkolnej
Dar od Miejskiej Biblioteki Publicznej CYFROWA BIBLIOTEKA NARODOWA polona. pl Wirtualne zwiedzanie muzeówJAK SIĘ PORUSZAĆ W GĄSZCZU KSIĄŻEK Gdzie znaleźć potrzebną lekturę lub inną interesującą książkę Regulamin pracy biblioteki szkolnej Harmonogram wypożyczeń WYKAZ LEKTUR DLA KLAS IV-VIII w roku szkolnym 2020-2021 ![]()
Dzieci z oddziału „0” w bibliotece szkolnej
W piątek 21. kwietnia 2023 r. z okazji
Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich,
który przypada 23. kwietnia bibliotekę szkolną
odwiedziły dzieci z oddziału „0”pod opieką
nauczycieli. Podczas spotkania oglądały
pomieszczenie i jego wyposażenie. Dowiedziały
się, jakie są funkcje biblioteki i zadania
bibliotekarza. Nauczyły się postępować z książką.
Z ciekawością słuchały pogadanki, zadawały
pytania i podziwiały egzemplarze księgozbioru.
Na zakończenie wizyty poznały fragment książki
J. Duszyńskiej, pt. „Cudaczek Wyśmiewaczek”,
który został odczytany przez bibliotekarza.
Zadowolone dzieci złożyły obietnice, że jako
uczniowie będą w przyszłości odwiedzać szkolną
bibliotekę.
Nauczyciel bibliotekarz
BIBLIOTECZNY KONKURS PIĘKNEGO
CZYTANIA
Biblioteka ZPO nr 2 z pomocą nauczycieli
edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli języka
polskiego zorganizowała dwuetapowy szkolny
Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów klas III -
IV.
Pierwszy etap to zmagania na forum zespołu
klasowego, z którego nauczyciele wyłonili troje
najlepiej czytających dzieci do finału, który
odbył się 20 kwietnia 2023 r. w bibliotece.
W etapie finałowym wzięło udział dwanaścioro
uczniów.
Swoje klasy reprezentowali:
3a Michał
Domański, Karolina Koszołko, Piotr Sójka
3b
Antoni Horbaciuk,
Amelia
Michalak, Hanna
Radzikowska
4a
Fabian Gruszczyński,
Julia
Krawczyk, Zofia
Muszyńska
4b
Łukasz Malczuk,
Sebastian
Muszyński, Alicja
Włodarczyk
Po wylosowaniu fragmentu dzieci starały się jak
najładniej przedstawić treść. Trzyosobowe jury
oceniało płynność, tempo, wyrazistość,
interpretację czytanego tekstu oraz ogólne
wrażenie artystyczne. Wyłoniło zwycięzców:
Klasy III
Amelia Michalak
kl. 3b
– I miejsce
Antoni Horbaciuk
kl. 3b – II miejsce
Piotr Sójka
kl. 3a – III miejsce
Klasy IV
Zofia Muszyńska
kl. 4a – I miejsce
Alicja Włodarczyk
kl. 4b – II miejsce
Fabian Gruszczyński
kl. 4a – III miejsce
Gratulujemy wszystkim uczniom dbałości o piękno
czytanego słowa. Zwycięzcy otrzymają nagrody
i
dyplomy w Dniu Patrona z rąk Pana dyrektora.
Nauczyciel bibliotekarz
WALENTYNKI W BIBLIOTECE –
Randka z
Książką
Z okazji Święta Zakochanych biblioteka szkolna
przeprowadziła akcję:
Randka z
Książką, aby zachęcić uczniów do miłego
spędzenia czasu podczas lektury książki.
Wybrane pozycje zostały opakowane i opatrzone
serduszkiem, na którym widniała krótka
informacja o treści książki. Czytelnicy
odwiedzający bibliotekę mogli wypożyczyć jedną z
serduszkowych propozycji. Dzieci chętnie sięgały
po książki – niespodzianki, ale i wybierały
pozycje
z półek.
Dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli
skorzystać z przygotowanej niespodzianki.
Przeprowadzone badania wskazują, że dorośli i
dzieci nie bardzo garną się do czytania. Według
danych Biblioteki Narodowej 62% dorosłych
Polaków nie czyta żadnych książek, a 95% tej
grupy o książkach nie rozmawia, nie wypożycza,
nie otrzymuje od innych i nie kupuje. Podobnie
wygląda zainteresowanie czytelnictwem u dzieci i
młodzieży. W tej grupie wiekowej najchętniej
korzysta się z Internetu, a czas wolny
przeznacza się na gry komputerowe, przy których
nie trzeba aż tak skupiać uwagi, a odbierany
obraz dostarcza szybszej przyjemności niż
czytanie książki.
Zatem czy warto przywiązywać wagę do tej „archaicznej”
i obecnie mało popularnej formy spędzania
wolnego czasu? Okazuje się, że tak, gdyż
czytanie ma ogromną wartość.
Do podstawowych korzyści płynących z czytania
książek należy zaliczyć:
1.
Usprawnienie
zdolności naszego mózgu. Dzięki lekturze
książek można osiągnąć wyższe wyniki w testach
oceniających, zdobyć więc informacji, poszerzyć
zasób słownictwa, nauczyć się konstrukcji
wypowiedzi, poznawać zapis wyrazów, stymulować
wyobraźnię, pamięć i koncentrację uwagi.
2.
Rozwój emocjonalny.
Zagłębiając się w świat bohaterów książki,
ludzie zaczynają lepiej rozumieć emocje innych,
co pogłębia empatię.
3.
Radzenie sobie z problemami.
W książkach bohaterowie nieustanie zmagają się z
problemami, rozważają je i starają się pokonywać
trudności. Śledząc życie bohaterów, dzieci uczą
się rozwiązywania problemów, które napotykają na
swojej drodze.
4.
Niwelowanie stresu i zdrowszy sen.
Według badań neuropsychologów czytanie zmniejsza
stres o 68%, a po 6 minutach czytania i
przekładania stron w książce dochodzi do
zmniejszenia częstotliwości bicia serca, a także
do rozluźnienia mięśni. Ponadto łatwiej
zasypiają ci, którzy przed snem oddają się
lekturze książki, a ich sen jest korzystniejszy
dla zdrowia, niż ci, co spoglądają na ekrany
monitorów lub smart fonów.
5.
Spowolnienie starzenia się mózgu.
Czytanie od najmłodszych lat jest treningiem dla
mózgu, który potrafi znacznie dłużej pracować w
dobrej formie. Regularne czytanie usprawnia
procesy poznawcze i pamięciowe, jednocześnie
spowalniając procesy demencyjne.
Mając świadomość korzyści, jakie płyną z
czytania książek, warto o nich przypominać
dzieciom i młodzieży. Rozmowy i podawanie
argumentów może w pewnym stopniu zmobilizować do
sięgania po lekturę.
Każdemu z nas powinno zależeć na dobrym
rozwoju osobowości dziecka, każdy chciałby, aby
młody człowiek jako uczeń nie miał problemów w
szkole i otrzymywał dobre oraz bardzo dobre
stopnie. Wiemy też, że życie nie rozpieszcza,
trzeba więc młodych ludzi konfrontować z różnymi
sytuacjami, aby mogli sobie z nimi radzić w
życiu. Czytanie książek się temu przysłuży.
Drodzy Państwo, dopilnujcie, aby Wasze dziecko
chciało sięgać po książkę, a nie tylko po smart
fon. Niech czasami czas wolny spędzi na lekturze,
a nie przy grach komputerowych. Nauczyciele i
wychowawcy liczą na zrozumienie i wsparcie.
Biblioteka szkolna posiada duży księgozbiór,
więc każdy może znaleźć coś dla siebie.
Zapraszamy uczniów, a także rodziców do
wypożyczania i czytania wspólnie z dziećmi.
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
Badania nad czytelnictwem i rozwojem człowieka
pokazują, że już wczesne czytanie małemu dziecku
pozytywnie wpływa na rozwój intelektualny oraz
społeczno - emocjonalny. Przygody bohaterów
literackich uczą dziecko współczucia i
serdeczności. To dzięki nim normy społeczne
stają się bliższe i zrozumiałe. Czytanie dziecku
stymuluje wyobraźnię, twórcze myślenie i
kreatywność. Podczas wspólnego czytania między
dzieckiem a rodzicem buduje się silna więź
emocjonalna, co wzmacnia samoocenę dziecka,
które czuje się kochane. To także wspaniała
okazja do prowadzenia
z
dzieckiem rozmów, wzmacniania zaufania do
rodzica, a także rozwijania ciekawości świata.
Ponadto czytanie kształtuje kompetencje językowe,
zatem daje możliwość doskonalenia znajomości
zasad i
struktur w języku, co może zaważyć na przyszłych
osiągnięciach szkolnych. Regularne czytanie
wspomaga rozwój mowy płynnej, rozumienia,
zapamiętywania. Dzieci, którym rodzice czytają,
są otwarte na nowe sytuacje, chętnie poznają
rówieśników i śmiało uczestniczą w budowaniu
bliskich relacji koleżeńskich. Codzienne
czytanie dzieciom szkolnym rozwija następujące
zakresy:
Jak czytać z dzieckiem?
1.
Czytaj na głos codziennie.
Spędzisz z dzieckiem cenny czas, pomożesz mu
nauczyć się wielu słów.
2.
Zacznij jak najwcześniej!
Niemowlaki potrzebują przytulania i słuchania
Twojego głosu. Podziwiajcie wspólnie kartonowe
książki z mocnymi kolorami.
3.
Kilka minut wystarczy!
Małe dziecko skupi uwagę na krótko. Nie przejmuj
się, czytaj kilka minut, potem ten czas się
wydłuży.
4.
Pozwól dziecku przewracać strony.
Niemowlaki potrzebują pomocy w przewracaniu
stron. Trzyletnie dziecko będzie z chęcią robiło
to samo.
5.
Czytaj ulubione historie na okrągło.
Dzieci uwielbiają słuchać wiele razy tych samych
tekstów. W ten sposób się uczą.
6.
Czytaj z zaangażowaniem.
Próbuj różnych głosów i intonacji, ożywiaj
historię, pośmiejcie się.
7.
Zadawaj dziecku pytania dotyczące opowieści.
Pytaj o elementy ilustracji, zastanówcie się, co
jeszcze może się wydarzyć. Daj dziecku czas na
odpowiedź.
8.
Pamiętaj o książkach na prezent.
Odwiedzajcie księgarnie: dziecko, które ma choć
kilka książek, łatwiej się z nimi zaprzyjaźni.
Namawiaj rodzinę i przyjaciół na książki jako
prezent. Zbudujcie dziecku biblioteczkę.
9.
Czytaj gdziekolwiek i kiedykolwiek.
Rano, w ciągu dnia czy przed snem – każdy moment
jest dobry. W poczekalni, w parku – każde
miejsce będzie dobre na czytanie.
10.
Zabierz dziecko do biblioteki.
Pokaż dziecku bogactwo książek, pozwól mu wybrać,
co chce. Wypożyczanie książek z biblioteki nic
nie kosztuje.
Dziecko, z który rodzice czytają i rozmawiają,
już w wieku trzech lat rozumie więcej słów niż
dzieci, którym rodzice nie ofiarowali tego
prezentu
Drogi rodzicu, spędź z dzieckiem Wasz
cenny czas – czytajcie wspólnie książki!
Nauczyciel
bibliotekarz
BIBLIOTECZNY KALENDARZ ADWENTOWY
W tym roku szkolnym w dniach od 1 do 22 grudnia
2022r. biblioteka szkolna zainicjowała akcję
Biblioteczny Kalendarz Adwentowy.
Udział w akcji wzięli uczniowie klas trzecich. W
klasie III a pod opieką p. Emilii Chromik
pracowało 21 osób, a w klasie III b pod opieką
p. Anny Złoch -
14 osób.
W ramach akcji dzieci każdego dnia miały do
wykonania ciekawe zadanie związane z okresem
przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Dzięki
swojemu zaangażowaniu usprawniały
umiejętności czytania i pisania, poszerzały
wiedzę i rozwijały zainteresowania,
wykorzystując przy tym literaturę oraz narzędzia
TIK. Wśród wielu poleceń znalazło się
wypożyczenie i przeczytanie książki, wykonanie
ilustracji i ozdoby świątecznej, napisanie listu
lub wiersza, nauczenie się kolędy, obejrzenie
filmu, pozyskanie informacji o tradycjach
bożonarodzeniowych w różnych krajach, a także
pomoc potrzebującym.
Wszystkie dzieci wspaniale wywiązały się z
zaplanowanych działań, które dostarczyły im
wiele radości. Załączone zdjęcia przedstawiają
wykonane prace.
Nauczyciele bibliotekarze dziękują wychowawcom
klas III a i III b za włączenie się w akcję
i dokumentowanie działań.
W dniu 14 grudnia 2022r. uczniowie klasy Ia i Ib
wraz z nauczycielami po raz pierwszy odwiedzili
pomieszczenia biblioteki szkolnej. Podczas
spotkania zdobyli informacje o jej funkcji oraz
nauczyli się korzystać z księgozbioru. Ponadto
rozmawiali z bibliotekarzami o obchodzeniu się z
książką i jej poszanowaniu.
Najciekawszym punktem było przybycie do dzieci
wróżki z baśniowej krainy. W roli wróżki
wystąpiła uczennica kl. Va Nikola Lecyk.
Zaproponowała pierwszoklasistom zabawę w zagadki,
które dotyczyły bohaterów baśni. Dzieci bez
trudu rozpoznały postacie. Po zabawie kandydaci
na czytelników złożyli wróżce uroczyste
przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki.
Wówczas nauczyciel bibliotekarz, posługując się
„Encyklopedią wiedzy dla dzieci”, pasował
każdego ucznia na czytelnika. Na pamiątkę
ważnego spotkania pierwszoklasiści otrzymali
zakładkę do książki oraz słodki upominek.
Włączeni w poczet czytelników mogli już
wypożyczyć swoją pierwszą książkę w szkolnej
bibliotece.
Życzymy im wytrwałości w czytaniu i odkrywaniu
literatury. Mamy nadzieję, że będą często nas
odwiedzać.
Przedszkolaki w bibliotece szkolnej
W dniu 22 listopada 2022r.
wychowawcy sześciolatków z Przedszkola nr 4
przyprowadzili swoich podopiecznych do szkolnej
biblioteki.
Dzieci mogły obejrzeć naszą siedzibę oraz
znajdujący się w niej księgozbiór. Dzięki swoim nauczycielom
doskonale wiedziały, jak się zachować i do czego
służy biblioteka. Zdobyły wiedzę o właściwym
obchodzeniu się z książką. W pomieszczeniach
biblioteki oglądały rozmieszczenie księgozbioru,
a także odwiedziły czytelnię. Zostały im
zaprezentowane najstarsze i pożółkłe już pozycje
oraz nowości, które chętnie wypożyczają
najmłodsi. Na zakończenie wizyty dzieci z
zainteresowaniem wysłuchały opowiadania
Jak nasza mama odczarowała
wielkoluda z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza
mama czarodziejka”. Spotkanie przebiegało w
miłej atmosferze, a przedszkolaki obiecały w
przyszłości odwiedzać bibliotekę. Zapraszamy i
czekamy.
Dar od
Miejskiej Biblioteki Publicznej
Dzięki współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną,
która pozyskała książki
Na terenie placówki książki zostały wręczone
przez bibliotekarzy.
Był to wzruszający moment nie tylko dla
obdarowanych dzieci, ale i dla nauczycieli.
Wszak najpiękniejsza jest radość dawania.
Specjalne podziękowania przekazujemy
kierownictwu
i pracownikom Miejskiej Biblioteki
Publicznej w Międzyrzecu Podlaskim, dzięki
którym mogliśmy sprawić uczniom przyjemność.
Nauczyciele bibliotekarze
Biblioteka włącza się w
obchody
Święta Niepodległości
Włączając się w obchody Narodowego Święta
Niepodległości, biblioteka szkolna przygotowała
wystawkę książek o tematyce patriotycznej.
Nauczyciel bibliotekarz zachęcał uczniów do
wypożyczania wyeksponowanego księgozbioru,
dzięki
któremu dzieci mogą poszerzyć swoją wiedzę o
ważnych wydarzeniach z historii naszego kraju,
sławnych Polakach
oraz poznać regiony Polski i jej
najciekawsze miejsca.
Książki w języku ukraińskim w bibliotece
Uczęszczający do naszej szkoły uczniowie z
Ukrainy od początku roku szkolnego byli
zainteresowani wypożyczeniem książek w rodzimym
języku.
Dlatego biblioteka szkolna zwróciła się o
pomoc do
Fundacji
Powszechnego Czytania, która w ramach akcji
"Książka chroni" przekazuje książki dla dzieci w
języku ukraińskim i języku angielskim. Dzięki
otrzymanej darowiźnie placówka wzbogaciła się o
30 pozycji książkowych.
Od teraz wszyscy nasi uczniowie mogą znaleźć coś
dla siebie w bibliotece szkolnej.
Zapraszamy do wypożyczania i czytania. Jesteście
mile widziani w naszych progach.
Nauczyciele
bibliotekarze.
Nie trzeba udowadniać, że czytanie książek
przekazuje wiedzę, rozwija umiejętności i
kształtuje osobowość młodego człowieka.
W trosce o te wartości,
współpracując z Biblioteką Pedagogiczną
Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie
Wielkopolskim, biblioteka
szkolna ZPO nr 2 w Międzyrzecu Podlaskim
przystąpiła do III Międzynarodowej edycji VII
Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na
przerwie "Przerwa na czytanie".
W
działania włączył się Samorząd Uczniowski.
Uczniowie przygotowali plakat promujący akcję i
zachęcający do czytania oraz rozpropagowali w
klasach inny sposób spędzania czasu podczas
przerw.
W dniu 25 października 2022r. od
pierwszej przerwy wszyscy sięgnęli po swoje
książki.
Zapominalscy mogli wypożyczyć ciekawe pozycje
zaprezentowane na wystawce przygotowanej przez
bibliotekę.
Dziękujemy uczniom, nauczycielom i innym
pracownikom szkoły, którzy włączyli się w bicie
rekordu czytania na przerwie.
Do zobaczenia za rok
J.
Kolejny raz uczniowie naszej szkoły wzięli
udział w akcji Narodowe Czytanie . W tym roku
mogli posłuchać „Ballad i romansów” A.
Mickiewicza w
interpretacji dorosłych lektorów, w gronie
których występował dyrektor
ZPO nr 2, pan Grzegorz Kowalczyk. W dniu
5 września, w promieniach jesiennego słońca, na
trawce, wśród drzew parku Potockich zasłuchani
ósmoklasiści śledzili teksty narodowego poety.
Imprezę i piękną jej oprawę przygotowali
pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w
Międzyrzecu Podlaskim.
Na zakończenie chętni uczestnicy spotkania
otrzymali pamiątkową pieczęć, umieszczaną na
karcie tytułowej czytanego dzieła.
Nauczyciele
bibliotekarze
KONKURSU INDYWIDUALNEJ RECYTACJI WIERSZA -
WIERSZ MIESIĄCA
ODZIAŁ PRZEDSZKOLNY GRUPA VI SÓWKI
organizowanego przez BIBLIOTEKĘ SZKOLNĄ ZPO nr 2
w Międzyrzecu Podlaskim
W dniu 14 czerwca 2022 roku w Oddziale
Przedszkolnym naszej szkoły odbyło się uroczyste
podsumowanie całorocznego KONKURSU INDYWIDUALNEJ
RECYTACJI WIERSZA - WIERSZ MIESIĄCA
organizowanego cyklicznie od wielu lat przez
bibliotekę szkolną ZPO 2. Ze względu na
zagrożenie pandemiczne przeprowadzono w tej
edycji 5 konkursów miesięcznych. Suma uzyskanych
przez dzieci punktów podzielona na liczbę
recytacji, w których brały udział, pozwoliła
wyłonić zwycięzców. Wszystkie dzieci za swoją
pracę i zaangażowanie zostały nagrodzone
dyplomami, pięknymi książkami a zwyciężczyni
dodatkowo otrzymała maskotkę.
Nauczyciel bibliotekarz
Międzyrzec Podl., 14 czerwca 2022 roku
Elżbieta Oleksiuk
Dnia 15
grudnia 2021 roku
w bibliotece szkolnej odbyło się
pasowanie na czytelnika
uczniów klas pierwszych. Celem uroczystości
było zachęcenie najmłodszych do korzystania z
biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz
systematycznego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie
uczniów do grona czytelników biblioteki.
Pierwszoklasiści zapoznali się z księgozbiorem
przeznaczonym dla najmłodszych czytelników,
regulaminem biblioteki, sposobem wypożyczania
książek oraz prośbami książki.
Uczniowie uroczyście przyrzekli, że będą kochać
i szanować książki, korzystać z ich mądrości i
sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika.
Następnie każde z dzieci po raz pierwszy
wypożyczyło książkę do domu. Ponadto każdy
uczeń z klasy pierwszej otrzymał na powitanie
książkę pt.: ,,Pierwsze abecadło” oraz piękny
dyplom i zakładkę do książki. Te książki
nasza szkoła otrzymała od Instytutu Książki w
ramach kampanii ,,Mała książka – wielki człowiek”.
Strategicznym celem tego projektu jest rozwój
czytelnictwa wśród dzieci w różnych
grupach wiekowych.
Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej
atmosferze. Po takim wspólnym spotkaniu
biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym
uczniom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym i
radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile
widziani.
Nauczyciel bibliotekarz: Elżbieta Oleksiuk
NOWOŚCI WYDAWNICZE
W
ZPO2
Biblioteka ZPO2 w ostatnim czasie wzbogaciła się
o 141 nowych książek zakupionych z budżetu
szkoły oraz 58 pozyskanych przez bibliotekarki.
Są to pozycje z literatury pięknej dla dzieci i
młodzieży wynikające z rozpoznania gustów
czytelniczych naszych uczniów. Głównym celem
zakupu nowości wydawniczych jest wzmocnienie
aktywności czytelniczej w bibliotece poprzez
coroczne wzbogacanie i odnawianie księgozbioru.
Zapraszamy do odwiedzania naszej biblioteki.
CYFROWA BIBLIOTEKA
NARODOWA polona. pl
Audiobooki lektur i klasyki literatury,
publikacje, artykuły z czasopism naukowych są
już dostępne online oraz do pobrania i
wykorzystania na komputerach i urządzeniach
mobilnych.
Biblioteka Narodowa zakończyła prace związane z
realizacją Narodowego Programu Rozwoju
Czytelnictwa. W ramach prac w cyfrowej
Bibliotece Narodowej
polona.pl przygotowane zostały kolekcje
tematyczne zawierające lektury, zarówno
obowiązkowe jak i uzupełniające, znajdujące się
w domenie publicznej. Kolekcje dostępne są pod
linkami:
Lektury szkolne. Część 1. Szkoły podstawowe;
Lektury szkolne. Część 2. Szkoły ponadpodstawowe.
W obu kolekcjach znalazło się łącznie 212
publikacji, do których dostęp dla uczniów i
nauczycieli jest darmowy i nie wymaga logowania
w serwisie. Wszystkie publikacje dostępne są
online oraz do pobrania i wykorzystania na
komputerach i urządzeniach mobilnych. Lektury
prezentowane w POLONIE mają warstwę tekstową
pozwalającą na pełnotekstowe przeszukiwanie ich
treści.
Uczniu! Utknąłeś w domu.
Zapraszamy do
wirtualnego
zwiedzania najpiękniejszych muzeów na
świecie i w Polsce:
https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery/
https://kukulturze.pl/wirtualne-spacery-po-polskich-muzeach/
Szczególnie polecamy Opowieści muzealne
i gry edukacyjne na stronie -
wawel.krakow.pl, zamek-krolewski. pl oraz
zachęcamy do samodzielnego eksplorowania zasobów
Internetu.
DRODZY RODZICE I UCZNIOWIE -
JAK
SIĘ PORUSZAĆ W GĄSZCZU KSIĄŻEK
Oferta
wydawnicza jest bardzo bogata. Niekiedy mamy
kłopot z wyborem odpowiedniej lektury.
Oto kilka stron,
na których znajdziecie podpowiedzi ekspertów i
tytuły książek, które warto przeczytać:
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/zlota-lista#
http://www.rodzinneczytanie.pl/do-czytania-dzieciom
http://czytam-dzieciom.blogspot.com/
Kampania
społeczna CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
zaleca:
Czytaj
dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!
Kilka cennych
porad o tym jak czytać dziecku na głos znajdą
Państwo tutaj:
http://www.edukacjadomowa.pl/art002.html
ZALETY CZYTANIA
KSIĄŻEK
Czytanie
aktywizuje: koncentrację, skupienie uwagi,
wyobraźnię, emocje, pamięć, logiczne myślenie.
Czytanie
poprawia i wydłuża czas koncentracji, usprawnia
zdolność myślenia logicznego, pobudza do pracy
obie półkule mózgu, zapobiega nadmiernemu
kontaktowi z nowoczesnymi technologiami,
wzbogaca słownictwo, wzmacnia swobodę mówienia,
kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia.
Czytanie
zaspokaja potrzeby emocjonalne, rozwija
wyobraźnię, ciekawość naukową, zainteresowania.
Uczy odróżniania dobra od zła, rozwija
wrażliwość moralną.
Czytanie
książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu.
Daje wytchnienie
i tak potrzebną we współczesnym świecie
ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu
telewizji czy graniu na komputerze.
Czytanie
to świetna zabawa!
Drodzy Uczniowie.
Jeżeli sytuacja zmusiła Was do pozostania w domu
i ograniczyła dostęp do zbiorów naszej
biblioteki, bez wychodzenia znajdziecie potrzebne
lektury szkolne oraz inne interesujące
książki. Polecamy:
https://lektury.gov.pl/–portal internetowy
zawierający większość szkolnych lektur,
https://wolnelektury.pl/- biblioteka czynna 24
godziny na dobę, której zasoby są dostępne
całkowicie za darmo,
https://calapolskaczytadzieciom.pl– strona
promuje wartościowa literaturę dla dzieci i
młodzieży.
Wolne Lektury to biblioteka internetowa czynna
24 godziny na dobę, której zasoby dostępne są
całkowicie za darmo.
Portal lektury.gov.pl - To portal internetowy
zawierający większość szkolnych lektur dla szkół
podstawowych i ponadpodstawowych. Użytkownicy
mogą pobierać książki zarówno na swój komputer,
jak również czytnik ebook czy też komórkę.
Wszystkie pozycje są dostępne bezpłatnie, bez
konieczności zakładania konta oraz logowania.
DRODZY UCZNIOWIE!
W związku z
istniejącą w kraju sytuacją epidemiologiczną
przedstawiamy nowe zasady funkcjonowania naszej
biblioteki opracowane na podstawie wytycznych
MZ, GIS i MEN. Szczegółowe instrukcje
korzystania ze zbiorów oraz procedury
bezpieczeństwa opracowano na podstawie
rekomendacji Biblioteki Narodowej z dnia 8
sierpnia 2020 roku. Prosimy o zapoznanie się z
załączonym regulaminem i procedurami,
oraz o ich przestrzeganie i stosowanie się do
zawartych tam postanowień. Zwracamy się z prośbą
o szczególne przestrzeganie nowego harmonogramu
wypożyczeń.
Istnieje
możliwość kontaktu z naszą biblioteką poprzez
pocztę e-mail pod adresem
bibliotekasp2m-c@wp.pl.
Zapraszamy i pozdrawiamy
Nauczyciele biblioteki
E. Oleksiuk i M. Pietruszka
REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
W CZASIE PANDEMII COVID-19
Biblioteka szkolna w okresie pandemii COVID-19
funkcjonuje na podstawie wytycznych MZ, GIS i
MEN . Szczegółowe instrukcje korzystania ze
zbiorów oraz procedury bezpieczeństwa opracowano
na podstawie rekomendacji Biblioteki Narodowej z
dnia 8 sierpnia 2020 roku.
Celem procedur jest:
1) zminimalizowanie zagrożeń zakażenia
koronawirusem lub choroby COVID-19,
2) umożliwienie uczniom dostępu do książek w
postaci tradycyjnej.
Obowiązki czytelników:
1) Do pomieszczenia biblioteki szkolnej mogą
wejść tylko uczniowie i pracownicy szkoły.
2) Należy przestrzegać przyjętych zasad
bezpieczeństwa sanitarnego, np. stosować
jednorazowe rękawiczki lub płyn dezynfekujący.
3) W pomieszczeniu biblioteki zabrania się
korzystania z telefonów komórkowych i innych
urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y,
ekrany dotykowe).
4) W celu zminimalizowania możliwości zarażenia
wirusem w punkcie obsługi czytelnika wyznacza
się oddzielne strefy komunikacyjne:
a. dla osoby oddającej książki i/lub oczekującej
na wypożyczenie,
b. do składowania oddanych książek – przejście
dezynfekcji i okresowej kwarantanny (strefa
niedostępna dla użytkownika).
W każdej strefie może przebywać jedna osoba.
Maksymalnie do biblioteki mogą wejść dwie osoby:
jedna wypożyczająca, druga oczekująca (w
wyznaczonej strefie). Zabrania się przekraczania
ciągów komunikacyjnych. W przypadku większej
liczby osób, powinny one oczekiwać na korytarzu
w bezpiecznej odległości 1,5-2 m.
5) Odstępuje się od użytkowania księgozbioru w
wolnym dostępie. Zbiory biblioteczne podaje
wyłącznie bibliotekarz.
6) Czytelnicy mogą składać zamówienia książek
drogą elektroniczną przyjętą w szkole.
Obowiązki bibliotekarzy:
1) Pracownicy bezpośrednio obsługujący
użytkowników biblioteki są zobowiązani do
stosowania zasad profilaktyki zdrowotnej,
dezynfekowania rąk lub zakładania jednorazowych
rękawic ochronnych.
2) Wszystkie książki zwrócone przez czytelników
są oznakowane datą zwrotu, odłożone w odrębne
miejsce oraz poddane 2-dniowej kwarantannie (zgodnie
z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i
niepublicznych szkół i placówek od 1 września
2020 r.). Kwarantannie podlegają wszystkie
materiały biblioteczne.
3) W czasie przerwy w bezpośredniej obsłudze
użytkowników biblioteki pracownicy prowadzą
prace porządkowe ze szczególnym uwzględnieniem
ciągów komunikacyjnych: wietrzą salę,
przecierają powierzchnie płaskie.
DZIAŁANIE BIBLIOTEKI
1) Biblioteka podejmuje inicjatywy skierowane do
czytelników, które ułatwiają im dostęp do
kultury, wiedzy i informacji.
2) Prowadzi działalność informacyjną, edukacyjną
i kulturalną.
3) Nauczyciele bibliotekarze współpracują z
pozostałymi nauczycielami, aby wspomagać proces
dydaktyczny.
4) Na stronie internetowej szkoły i w zakładce
biblioteka będą umieszczane recenzje książek,
teksty literackie, linki do darmowych
audiobooków i e-booków, listy polecanych książek,
linki do ekranizacji lektur szkolnych, linki do
instytucji kultury oferujących wirtualny dostęp
do światowych muzeów, sztuk teatralnych, linki
do bibliotek cyfrowych zawierających
najcenniejsze skarby polskiej kultury i historii,
np. Biblioteka Cyfrowa Polona, linki do filmów,
spektakli, koncertów, słuchowisk i programów
publicystycznych, wydarzeń kulturalnych.
ZASADY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W
CZASIE PANDEMII
1. Każda klasa wypożycza książki w
określonym dniu tygodnia i w wyznaczonym czasie:
poniedziałek:
7.45 – 14.00 – klasy 3 i 4
wtorek:
7.45 – 14.00 -
klasy 5 i 6
środa:
7.45 – 14.00 -
klasy 7 i 8
czwartek:
odbiór
książek rezerwowanych poprzez dziennik
elektroniczny.
piątek:
7.45 – 13.00 – klasy 1 i 2
Każdego dnia w godz. 10.30 -11.00 – przerwa
techniczna.
2. W związku z wprowadzonymi ograniczeniami
biblioteka zwiększa liczbę jednorazowo
wypożyczanych książek do pięciu.
3. Wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie
grupowania się dzieci w lokalu biblioteki i
korytarzu.
4. Pozostałe zadania biblioteki nie ulegają
zmianie.
PROCEDURY BHP OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
1. Bibliotekarz przebywa w bibliotece szkolnej w
rękawiczkach, zakłada maseczkę lub przyłbicę.
2. W bibliotece należy zachować bezpieczną
odległość od rozmówcy i współpracowników (1,5 –
2 metrów).
Zaleca się, aby użytkownicy nie
przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na
podłodze).
3. Zapewnia się w miarę możliwości,
systematyczne wietrzenie pomieszczenia oraz
dezynfekcję powierzchni roboczej podczas przerwy
technicznej.
4. W widocznym miejscu przed wejściem,
umieszczona zostaje informacja o maksymalnej
liczbie odwiedzających (2 osoby),
mogących
jednocześnie przebywać w bibliotece szkolnej
celem
przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu
społecznego.
5. Każdy odwiedzający bibliotekę ma założoną
maseczkę i przed wejściem dezynfekuje ręce.
6. Odstępuje się od użytkowania księgozbioru w
wolnym dostępie, książki podaje nauczyciel. ![]()
WYKAZ LEKTUR DLA KLAS IV-VIII w roku
szkolnym 2020-2021
Lektury klasy IV
1.
Rene Gościnny, Jean-Jacques Sempe
„Mikołajek”
2.
Andrzej Maleszka
„Magiczne drzewo”
3.
Jan Brzechwa
„Akademia Pana Kleksa”
4.
Frances Burnett
„Tajemniczy ogród”
5.
Kornel Makuszyński
„Panna z mokrą głową”
Lektury klasy V
1. Bolesław Prus
„Katarynka”
2. Ferenc Molnar
„Chłopcy z Placu Broni”
3. C.S. Lewis
„Opowieści z Narnii” 4. Henryk Sienkiewicz
„W pustyni i w puszczy”
5. Lewis
Carroll
„Alicja w Krainie Czarów”
Lektury klasy VI
1.
J.R.R. Tolkien
„Hobbit, czyli tam i z powrotem”
2.
Henryk Sienkiewicz
„Janko Muzykant”
3.
Astrid Lindgren
„Bracia Lwie Serce”
4.
Lucy Maud Montgomery
„Ania z Zielonego Wzgórza”
5.
Rafał Kosik
„Felix, Net i Nika oraz Gang
Niewidzialnych Ludzi”
Lektury klasy VII
1.
Adam Mickiewicz
„Dziady” cz. II
2.
Antoine de Saint – Exupery
„Mały książę”
3.
Aleksander Fredro
„Zemsta”
4.
Charles Dickens
„Opowieść wigilijna”
5.
Henryk Sienkiewicz
„Latarnik”
6.
Arkady Fiedler
„Dywizjon 303”
7.
Adam Mickiewicz
„Pan Tadeusz”
Lektury klasy VIII
1.
Henryk Sienkiewicz
„Quo vadis”
2.
Adam Mickiewicz
„Pan Tadeusz”
3.
Stefan Żeromski
„Syzyfowe prace”
4.
Aleksander Kamiński
„Kamienie na szaniec”
5.
Antoine de Saint – Exupery „Mały książę”
6.
Arkady Fiedler
„Dywizjon 303”
7.
Miron Białoszewski
„Pamiętnik z powstania warszawskiego” |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |