strona główna ![]() |
Biblioteka ZPO2
![]() |
Wirtualne zwiedzanie muzeów JAK SIĘ PORUSZAĆ W GĄSZCZU KSIĄŻEK Gdzie znaleźć potrzebną lekturę lub inną interesującą książkę Regulamin pracy biblioteki szkolnej Harmonogram wypożyczeń WYKAZ LEKTUR DLA KLAS IV-VIII w roku szkolnym 2020-2021 ![]()
Uczniu! Utknąłeś w domu.
Zapraszamy do
wirtualnego
zwiedzania najpiękniejszych muzeów na
świecie i w Polsce:
https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery/
https://kukulturze.pl/wirtualne-spacery-po-polskich-muzeach/
Szczególnie polecamy Opowieści muzealne
i gry edukacyjne na stronie -
wawel.krakow.pl, zamek-krolewski. pl oraz
zachęcamy do samodzielnego eksplorowania zasobów
Internetu.
DRODZY RODZICE I UCZNIOWIE -
JAK
SIĘ PORUSZAĆ W GĄSZCZU KSIĄŻEK
Oferta
wydawnicza jest bardzo bogata. Niekiedy mamy
kłopot z wyborem odpowiedniej lektury.
Oto kilka stron,
na których znajdziecie podpowiedzi ekspertów i
tytuły książek, które warto przeczytać:
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/zlota-lista#
http://www.rodzinneczytanie.pl/do-czytania-dzieciom
http://czytam-dzieciom.blogspot.com/
Kampania
społeczna CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
zaleca:
Czytaj
dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!
Kilka cennych
porad o tym jak czytać dziecku na głos znajdą
Państwo tutaj:
http://www.edukacjadomowa.pl/art002.html
ZALETY CZYTANIA
KSIĄŻEK
Czytanie
aktywizuje: koncentrację, skupienie uwagi,
wyobraźnię, emocje, pamięć, logiczne myślenie.
Czytanie
poprawia i wydłuża czas koncentracji, usprawnia
zdolność myślenia logicznego, pobudza do pracy
obie półkule mózgu, zapobiega nadmiernemu
kontaktowi z nowoczesnymi technologiami,
wzbogaca słownictwo, wzmacnia swobodę mówienia,
kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia.
Czytanie
zaspokaja potrzeby emocjonalne, rozwija
wyobraźnię, ciekawość naukową, zainteresowania.
Uczy odróżniania dobra od zła, rozwija
wrażliwość moralną.
Czytanie
książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu.
Daje wytchnienie
i tak potrzebną we współczesnym świecie
ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu
telewizji czy graniu na komputerze.
Czytanie
to świetna zabawa!
Drodzy Uczniowie.
Jeżeli sytuacja zmusiła Was do pozostania w domu
i ograniczyła dostęp do zbiorów naszej
biblioteki, bez wychodzenia znajdziecie potrzebne
lektury szkolne oraz inne interesujące
książki. Polecamy:
https://lektury.gov.pl/–portal internetowy
zawierający większość szkolnych lektur,
https://wolnelektury.pl/- biblioteka czynna 24
godziny na dobę, której zasoby są dostępne
całkowicie za darmo,
https://calapolskaczytadzieciom.pl– strona
promuje wartościowa literaturę dla dzieci i
młodzieży.
Wolne Lektury to biblioteka internetowa czynna
24 godziny na dobę, której zasoby dostępne są
całkowicie za darmo.
Portal lektury.gov.pl - To portal internetowy
zawierający większość szkolnych lektur dla szkół
podstawowych i ponadpodstawowych. Użytkownicy
mogą pobierać książki zarówno na swój komputer,
jak również czytnik ebook czy też komórkę.
Wszystkie pozycje są dostępne bezpłatnie, bez
konieczności zakładania konta oraz logowania.
DRODZY UCZNIOWIE!
W związku z
istniejącą w kraju sytuacją epidemiologiczną
przedstawiamy nowe zasady funkcjonowania naszej
biblioteki opracowane na podstawie wytycznych
MZ, GIS i MEN. Szczegółowe instrukcje
korzystania ze zbiorów oraz procedury
bezpieczeństwa opracowano na podstawie
rekomendacji Biblioteki Narodowej z dnia 8
sierpnia 2020 roku. Prosimy o zapoznanie się z
załączonym regulaminem i procedurami,
oraz o ich przestrzeganie i stosowanie się do
zawartych tam postanowień. Zwracamy się z prośbą
o szczególne przestrzeganie nowego harmonogramu
wypożyczeń.
Istnieje
możliwość kontaktu z naszą biblioteką poprzez
pocztę e-mail pod adresem
bibliotekasp2m-c@wp.pl.
Zapraszamy i pozdrawiamy
Nauczyciele biblioteki
E. Oleksiuk i M. Pietruszka
REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
W CZASIE PANDEMII COVID-19
Biblioteka szkolna w okresie pandemii COVID-19
funkcjonuje na podstawie wytycznych MZ, GIS i
MEN . Szczegółowe instrukcje korzystania ze
zbiorów oraz procedury bezpieczeństwa opracowano
na podstawie rekomendacji Biblioteki Narodowej z
dnia 8 sierpnia 2020 roku.
Celem procedur jest:
1) zminimalizowanie zagrożeń zakażenia
koronawirusem lub choroby COVID-19,
2) umożliwienie uczniom dostępu do książek w
postaci tradycyjnej.
Obowiązki czytelników:
1) Do pomieszczenia biblioteki szkolnej mogą
wejść tylko uczniowie i pracownicy szkoły.
2) Należy przestrzegać przyjętych zasad
bezpieczeństwa sanitarnego, np. stosować
jednorazowe rękawiczki lub płyn dezynfekujący.
3) W pomieszczeniu biblioteki zabrania się
korzystania z telefonów komórkowych i innych
urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y,
ekrany dotykowe).
4) W celu zminimalizowania możliwości zarażenia
wirusem w punkcie obsługi czytelnika wyznacza
się oddzielne strefy komunikacyjne:
a. dla osoby oddającej książki i/lub oczekującej
na wypożyczenie,
b. do składowania oddanych książek – przejście
dezynfekcji i okresowej kwarantanny (strefa
niedostępna dla użytkownika).
W każdej strefie może przebywać jedna osoba.
Maksymalnie do biblioteki mogą wejść dwie osoby:
jedna wypożyczająca, druga oczekująca (w
wyznaczonej strefie). Zabrania się przekraczania
ciągów komunikacyjnych. W przypadku większej
liczby osób, powinny one oczekiwać na korytarzu
w bezpiecznej odległości 1,5-2 m.
5) Odstępuje się od użytkowania księgozbioru w
wolnym dostępie. Zbiory biblioteczne podaje
wyłącznie bibliotekarz.
6) Czytelnicy mogą składać zamówienia książek
drogą elektroniczną przyjętą w szkole.
Obowiązki bibliotekarzy:
1) Pracownicy bezpośrednio obsługujący
użytkowników biblioteki są zobowiązani do
stosowania zasad profilaktyki zdrowotnej,
dezynfekowania rąk lub zakładania jednorazowych
rękawic ochronnych.
2) Wszystkie książki zwrócone przez czytelników
są oznakowane datą zwrotu, odłożone w odrębne
miejsce oraz poddane 2-dniowej kwarantannie (zgodnie
z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i
niepublicznych szkół i placówek od 1 września
2020 r.). Kwarantannie podlegają wszystkie
materiały biblioteczne.
3) W czasie przerwy w bezpośredniej obsłudze
użytkowników biblioteki pracownicy prowadzą
prace porządkowe ze szczególnym uwzględnieniem
ciągów komunikacyjnych: wietrzą salę,
przecierają powierzchnie płaskie.
DZIAŁANIE BIBLIOTEKI
1) Biblioteka podejmuje inicjatywy skierowane do
czytelników, które ułatwiają im dostęp do
kultury, wiedzy i informacji.
2) Prowadzi działalność informacyjną, edukacyjną
i kulturalną.
3) Nauczyciele bibliotekarze współpracują z
pozostałymi nauczycielami, aby wspomagać proces
dydaktyczny.
4) Na stronie internetowej szkoły i w zakładce
biblioteka będą umieszczane recenzje książek,
teksty literackie, linki do darmowych
audiobooków i e-booków, listy polecanych książek,
linki do ekranizacji lektur szkolnych, linki do
instytucji kultury oferujących wirtualny dostęp
do światowych muzeów, sztuk teatralnych, linki
do bibliotek cyfrowych zawierających
najcenniejsze skarby polskiej kultury i historii,
np. Biblioteka Cyfrowa Polona, linki do filmów,
spektakli, koncertów, słuchowisk i programów
publicystycznych, wydarzeń kulturalnych.
ZASADY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W
CZASIE PANDEMII
1. Każda klasa wypożycza książki w
określonym dniu tygodnia i w wyznaczonym czasie:
poniedziałek:
7.45 – 14.00 – klasy 3 i 4
wtorek:
7.45 – 14.00 -
klasy 5 i 6
środa:
7.45 – 14.00 -
klasy 7 i 8
czwartek:
odbiór
książek rezerwowanych poprzez dziennik
elektroniczny.
piątek:
7.45 – 13.00 – klasy 1 i 2
Każdego dnia w godz. 10.30 -11.00 – przerwa
techniczna.
2. W związku z wprowadzonymi ograniczeniami
biblioteka zwiększa liczbę jednorazowo
wypożyczanych książek do pięciu.
3. Wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie
grupowania się dzieci w lokalu biblioteki i
korytarzu.
4. Pozostałe zadania biblioteki nie ulegają
zmianie.
PROCEDURY BHP OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
1. Bibliotekarz przebywa w bibliotece szkolnej w
rękawiczkach, zakłada maseczkę lub przyłbicę.
2. W bibliotece należy zachować bezpieczną
odległość od rozmówcy i współpracowników (1,5 –
2 metrów).
Zaleca się, aby użytkownicy nie
przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na
podłodze).
3. Zapewnia się w miarę możliwości,
systematyczne wietrzenie pomieszczenia oraz
dezynfekcję powierzchni roboczej podczas przerwy
technicznej.
4. W widocznym miejscu przed wejściem,
umieszczona zostaje informacja o maksymalnej
liczbie odwiedzających (2 osoby),
mogących
jednocześnie przebywać w bibliotece szkolnej
celem
przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu
społecznego.
5. Każdy odwiedzający bibliotekę ma założoną
maseczkę i przed wejściem dezynfekuje ręce.
6. Odstępuje się od użytkowania księgozbioru w
wolnym dostępie, książki podaje nauczyciel. ![]()
WYKAZ LEKTUR DLA KLAS IV-VIII w roku
szkolnym 2020-2021
Lektury klasy IV
1.
Rene Gościnny, Jean-Jacques Sempe
„Mikołajek”
2.
Andrzej Maleszka
„Magiczne drzewo”
3.
Jan Brzechwa
„Akademia Pana Kleksa”
4.
Frances Burnett
„Tajemniczy ogród”
5.
Kornel Makuszyński
„Panna z mokrą głową”
Lektury klasy V
1. Bolesław Prus
„Katarynka”
2. Ferenc Molnar
„Chłopcy z Placu Broni”
3. C.S. Lewis
„Opowieści z Narnii” 4. Henryk Sienkiewicz
„W pustyni i w puszczy”
5. Lewis
Carroll
„Alicja w Krainie Czarów”
Lektury klasy VI
1.
J.R.R. Tolkien
„Hobbit, czyli tam i z powrotem”
2.
Henryk Sienkiewicz
„Janko Muzykant”
3.
Astrid Lindgren
„Bracia Lwie Serce”
4.
Lucy Maud Montgomery
„Ania z Zielonego Wzgórza”
5.
Rafał Kosik
„Felix, Net i Nika oraz Gang
Niewidzialnych Ludzi”
Lektury klasy VII
1.
Adam Mickiewicz
„Dziady” cz. II
2.
Antoine de Saint – Exupery
„Mały książę”
3.
Aleksander Fredro
„Zemsta”
4.
Charles Dickens
„Opowieść wigilijna”
5.
Henryk Sienkiewicz
„Latarnik”
6.
Arkady Fiedler
„Dywizjon 303”
7.
Adam Mickiewicz
„Pan Tadeusz”
Lektury klasy VIII
1.
Henryk Sienkiewicz
„Quo vadis”
2.
Adam Mickiewicz
„Pan Tadeusz”
3.
Stefan Żeromski
„Syzyfowe prace”
4.
Aleksander Kamiński
„Kamienie na szaniec”
5.
Antoine de Saint – Exupery „Mały książę”
6.
Arkady Fiedler
„Dywizjon 303”
7.
Miron Białoszewski
„Pamiętnik z powstania warszawskiego” |
|
![]() |